"✊🏻🚩 بِدُونِ مَرز دَر حُوزِه های اِنقِلابی"

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

ترامپ یا ونوم!/.../علیرضا احمدخانلو

"بسم الله الرحمن الرحیم"

 

 

#قهرمان_من

ترامپ یا ونوم!

درست یا غلط؟؟

با روی خوش یا روی زشت؟؟

با زیبایی یا وحشت؟؟

 

انتخاب با توست...!!

 

 



 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علیرضا احمدخانلو

پویش قرآن الکریم،بهترین سرمایه و گنج زندگی_آیه 22 سوره مبارکه نور/.../علیرضا احمدخانلو

"بسم الله الرحمن الرحیم"

"پویش قرآن الکریم،بهترین سرمایه و گنج زندگی"

 

آیه 22 سوره مبارکه نور

 

وَلَا یَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنْکُمْ وَالسَّعَةِ أَنْ یُؤْتُوا أُولِی الْقُرْبَىٰ وَالْمَسَاکِینَ وَالْمُهَاجِرِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۖ وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ

 

ترجمه فارسی: و نباید صاحبان ثروت و نعمت از شما درباره خویشاوندان خود و در حق مسکینان و مهاجران راه خدا از بخشش و انفاق کوتاهی کنند، باید مؤمنان عفو و صفح پیشه کنند و از بدیها درگذرند، آیا دوست نمی‌دارید که خدا هم در حق شما مغفرت (و احسان) فرماید؟ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

 

ترجمه انگلیسی: The well-off and the opulent among you should not vow that they will not give [any longer] to the relatives and the needy, and to those who have migrated in the way of Allah, and let them excuse and forbear. Do you not love that Allah should forgive you? Allah is all-forgiving, all-merciful.

 

نزول: 

«شیخ طوسى» گویند: ابن عباس و عایشه و ابن زید گویند: این آیه درباره ابوبکر و مسطح بن اثاثه نازل گردیده، بدین توضیح که ابوبکر نفقه و مخارج مسطح را به خاطر فقر و بیچارگى او مى پرداخت سپس مخارج مزبور را قطع کرد و سوگند یاد نمود که ابداً به او نفعى نرساند زیرا جزء اصحاب افک و دروغ بستن بر عائشه قرار گرفته بود و هنگامى که این آیه نازل شد، دوباره نفقه و مخارج مسطح را پرداخت و گفت به خدا قسم دوست دارم که مورد غفران و آمرزش خداوند قرار بگیرم پس از این سوگند نفقه مسطح را پرداخت و مسطح پسرخاله ابوبکر بود و از مهاجرین به مدینه و نیز از بدریون بشمار می‌آمده است.[۲]

مجاهد و حسن بصرى گویند: این آیه درباره یتیمى نازل گردیده است که در تحت تکفل ابوبکر بوده و ابوبکر قسم یاد کرده بود که به او نفقه اى ندهد. ابن عباس و دیگران روایت کنند این آیه درباره جماعتى از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شده که سوگند یاد کرده بودند با اصحاب افک الفت و مواساتى نداشته باشند و عده اى گویند که نهى در آیه عام بوده و از براى تمام صاحبان ثروت عمومیت دارد که سوگند یاد نکنند که به فقرا و مساکین چیزى ندهند و این عقیده بهتر است زیرا عمومیت داشته و شامل همه می‌گردد.

 

تفسیر: 

تفسیر نور (محسن قرائتی)

 

وَ لا یَأْتَلِ أُولُوا الْفَضْلِ مِنْکُمْ وَ السَّعَةِ أَنْ یُؤْتُوا أُولِی الْقُرْبى‌ وَ الْمَساکِینَ وَ الْمُهاجِرِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ «22»

«1». عنکبوت، 45.

جلد 6 - صفحه 162

صاحبان مال و وسعت از شما نباید سوگند بخورند که به نزدیکان و مستمندان و مهاجران در راه خدا چیزى ندهند، بلکه باید عفو و گذشت نمایند و از آنان درگذرند. آیا دوست ندارید که خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است.

نکته ها

کلمه‌ى‌ «یَأْتَلِ» از ریشه «الو» به معناى کوتاهى کردن و یا از «الى» به معناى سوگند یاد کردن است، همانند «ایلاء» در مباحث فقهى. «1»

«عفو» به معناى بخشیدن است و «صَفح» به معناى نادیده گرفتن که مرحله بالاتر از عفو است. بعضى گفته‌اند که «صفح» آن عفوى است که در آن ملامت نباشد.

در آیات قبل از کسانى که تهمت مى‌زنند به شدّت انتقاد شد، بعضى از اصحاب سوگند یاد کردند که به افراد تهمت‌زن هرگز انفاق نکنند، این آیه مى‌فرماید: به خاطر لغزشهاى قبل، محرومان را بى‌نصیب نگذارید. (شأن نزول)

پیام ها

1- مرفّهین در برابر محرومان مسئول هستند. وَ لا یَأْتَلِ أُولُوا الْفَضْلِ‌ ...

2- مهم‌تر از انفاق، استمرار آن و خسته نشدن از آن و کوتاهى نکردن در آن است.

«وَ لا یَأْتَلِ»

3- در انفاق، هم از وسعت مالى و هم از امکانات دیگران استفاده کنید. أُولُوا الْفَضْلِ‌ ... وَ السَّعَةِ

4- در کمک کردن، بستگان اولویّت دارند. «أُولِی الْقُرْبى‌»

5- در پیمودن مراحل کمال، بلند همّت باشید وبه حداقل اکتفا نکنید. ابتدا کلمه‌ى «عفو» آمده، در مرحله‌ى بالاتر «صفح» آمده است. «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا»

6- کسى که دیگران را ببخشد، به بخشش الهى نزدیکتر است. (عفو و گذشت‌

«1». مفردات راغب.

جلد 6 - صفحه 163

وسیله‌ى جلب مغفرت الهى است) «أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ»

7- هدف از عفو و گذشت دیگران، کسب مغفرت خدا باشد، نه چیز دیگر. «أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ»

8- در شیوه‌ى تبلیغ، از احساسات وعواطف مردم کمک بگیریم. «أَ لا تُحِبُّونَ»

9- رهبران دینى باید مردم را به انفاق و عفو و گذشت تشویق کنند. (تمام آیه)

 

  1.  تفسیر احسن الحدیث، سید علی اکبر قرشی، ج‏7، ص190
  2. پرش به بالا↑ طبرانى از ابن عباس و عبدالله بن عمر و بزار از ابوهریرة و ابن مردویه در تفسیر خود از ابوالیسر نیز روایت کرده اند.

 

 

 

"اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم"

 

کپی+ذکر منبع+ذکر یک صلوات=حلال

 

"ما را هم به دوستان خود معرفی کنید..."

 

لطفا با نظرات خود،ما را همراهی و رشد دهید...



"یا علی"


 

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
علیرضا احمدخانلو
کانال ها و سایت های ما/.../علیرضا احمدخانلو

کانال ها و سایت های ما/.../علیرضا احمدخانلو

"بسم الله الرحمن الرحیم"

 

"گروه فرهنگی و هنری سردار عشق (شهید چمران)،با سابقه 4 ساله در فضای مجازی"

 

آدرس های ما در فضای مجازی:

 

وبلاگ گروه فرهنگی و سردار عشق (شهید چمران): http://mostafachamraan.blog.ir/

وبلاگ عصر رسانه: http://asreresaneh.blog.ir

آپارات: https://www.aparat.com/MOSTAFICHAMRAN

بله: https://ble/mostafichamran

سروش: sapp.ir/mostafichamran

 

 

و کلیپ توضیح کانال که بزودی در این سایت بارگذاری میشود...

 

"اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم"

 

کپی+ذکر منبع+ذکر یک صلوات=حلال

 

"ما را هم به دوستان خود معرفی کنید..."

 

لطفا با نظرات خود،ما را همراهی و رشد دهید...


 

"یا علی"

 


 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علیرضا احمدخانلو

نظرات/.../علیرضا احمدخانلو

"بسم الله الرحمن الرحیم"

 

سلام خدمت تمامی دوستان عزیز؛یک نکته ای بود که احتملا نگفته بودم،لطفا،خواهشا و بی زحمت؛با نظرات خود و معرفی ما به دیگران،ما را خوشحال و همراهی کنید.

لطفا و خواهشا به هر پیام نظرا تخود را بنویسید...

 

"اگر هم مطلبی اشکال داشت حتما در بخش نظرات اعلام بفرماید..."

بسیار ممنون

"یا علی"

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علیرضا احمدخانلو

پیشبینی حادثه 11 سپتامبر در قرآن/.../علیرضا احمدحانلو

"بسم الله الرحمن الرحیم"

 

پیشبینی حادثه 11 سپتامبر در قرآن
جمیل صاحبی

مقاله در رابطه با حادثه 11 سپتامبر می باشد (انفجار برج های دوقلو تجارت جهانی آمریکا)
 


پیش بینی 11 سپتامبر در قرآن !

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون

همه دوستان حتما با چنین نوشته هایی در شبکه اینترنت روبرو شده اند:
أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَیْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ (108) لاَ یَزَالُ بُنْیَانُهُمُ الَّذِی بَنَوْاْ رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلاَّ أَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ (109)
آیا کسی که اساس کار خود را بر پایه تقوای خدا و رضایت او گذاشته کارش بهتر است یا کسی که اساس کار خود را بر کنار پرتگاهی نهاده که در حال فروریختن است و با آن در آتش جهنم می‌افتد؟ و خدا مردم ستمگر را هدایت نمی کند. (108)
بنایی که ساخته‌اند همواره مایه تشویش در دلهایشان خواهد بود تا آن هنگام که دلهایشان تکه ‌تکه شود و خدا دانا و حکیم است(109).

آدرس برجهای دوقلو:
New York City, No. 108/109 JORF HARR Street

حالا به این نکات توجه کنید :
- در آیات مورد نظر عبارت "جرف هار" به کار رفته که نام خیابان برجهای دوقلو “Jorf Harr” است.
- شماره آیات مورد نظر 108 و 109 می باشد که برابر با آدرس برجهای دوقلوست. ضمناً در بعضی از نسخه های قرآن شماره این دو آیه 109 و 110 می باشد که در این صورت نیز 110 برابر با تعداد طبقات برجهای دوقلوست.
- سوره توبه 9امین سوره قرآن می باشد که برابر با ماه حادثه 11 سپتامبر است.
- سوره توبه در جزء 11ام قرآن قرار دارد که برابر با روز حادثه 11 سپتامبر است.
- سوره توبه در حزب 21ام قرآن قرار دارد که برابر با قرن حادثه 11 سپتامبر است.
- تعداد حروف سوره توبه تا این آیات 2001 حرف می باشد که برابر با سال حادثه 11 سپتامبر است.
که حقیر را بر آن داشت که در مورد جرف هار تحقیق کنم و ببینم که آیا واقعا در شهر نیویورک خیابانی به نام "جرف هار" هست یا نه که با یک سرچ در یک سایت خارجی با این مطلب روبرو شدم
Is there any streets named JURF HAAR or JORF HARR in the new york city?
I am just studying a comment about one of the Quran claimed to predict the 9/11 attack on NY and i really want to check whether such a street exist in NY or not? I also would be grateful if somebody tells me that why they (New York municipality) named this street Jorf Haar ? It looks like very strange name to me

ترجمه مطلب از حقیر:
به صورت خلاصه گفته که میگویند قرآن حادثه یازده سپتامبر رو پیش بینی کرده و من میخواهم بررسی کنم که آیا واقعا خیابانی به این نام وجود دارد در نیویورک یا نه ؟ من میخواهم بدانم که اصلا چرا شهردای نیویورک اسم این خیابان را جرف هار گذاشته ، چون این نام برای من خیلی عجیب هست
و بنده هر پاسخی را که بررسی کردم در جواب گفته اند No, that street does not exist in NYC.، چنین خیابانی به این اسم در نیویورک وجود نداره و یکی هم در پاسخ نوشته Maybe it translates into something
حتی شخصی نوشته که اصلا چنین خیابانی در منطقه وقوع حادثه هم وجود ندارد.
چرا که سالها در نیویورک کار کرده و زندگی نموده است و با آن آشناست.
آیا حقیقت دارد که واقعه 11 سپتامبر در قرآن کریم ذکر شده است؟
در پاسخ به این سؤال توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است:

یکم :
مسلما در اینکه خداوند متعال به تمامی حوادث عالم از ابتدای خلقت تا پایان آن علم کامل دارد هیچگونه جای شک و تردیدی نیست اما این که توقع داشته باشیم که هر حادثه ای هر چند مهم که در جهان اتفاق می افتد در مرتبه ظاهر قرآن آمده باشد، به هیچ وجه با فلسفه قرآن و هدف از نزول آن سازگار نیست. زیرا هدف از نزول قرآن، هدایت، تربیت و تکامل انسان است و در این راه این کتاب ارزشمند الهی از هر آنچه که برای نیل به سعادت فردی و اجتماعی بشر در دو جهان لازم است، فرو گذار نکرده است (ما فرطنا فی الکتاب من شیء» (انعام، آیه 38).
منتها گاهی به صورت کلی این اسباب بیان شده است مانند دعوت به کسب علم و دانش و... و گاهی به جزئیات پرداخته مانند بیان معارف عظیم الهی، احکام اسلامی و مسائل اخلاقی، پند و اندرز از سرگذشت اقوام و ملت های پیشین وبیان مسأله مرگ و جهان آخرت و... در هر صورت قرآن کتاب هدایت است و بس.
البته باید توجه داشته باشید که آنچه اکنون مورد بحث ماست مرتبه ظاهر قرآن است که برای بشر عادی فهم پذیر است نه مرتبه باطن آن که در دسترسی راسخون فی العلم است. بنابراین مانعی ندارد که همه حقایق هستی در مرتبه باطن قرآن وجود داشته باشد و پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) از آن اطلاع داشته باشند، ولی در مرتبه ظاهر و فهم بشر عادی قابل فهم و درک نباشد.

دوم :
این که انتظار داشته باشیم که تمامی حوادث جهان از ابتدای خلقت تا پایان جهان در قرآن آمده باشد و قرآن حوادث مربوط به آینده را پیش گویی کرده باشد به هیچ وجه با آنچه ما از ظواهر قرآن می یابیم تناسب ندارد بلکه چه بسا برخلاف فلسفه و کار ویژه آن باشد، بله در قرآن کریم در مواردی که اصل هدایت انسانها و یا اعجاز قرآن اقتضا می نموده، سرگذشت های آموزنده از زندگی ملت های پیشین و پیامبران آنان آورده و یا این که برخی موضوعات نظیر پیروزی لشکر رومیان در مقابل امپراطوری ایران (در سال های اولیه ظهور اسلام) را پیش بینی کرده است، ولی همانگونه که گذشت به هیچ وجه انتظار تبیین تمامی حوادث را نمی توان از قرآن داشت.

سوم :
هر چند قرآن کریم از بیان تمام جزئیات حوادث زندگی بشری در آینده امتناع ورزیده، اما در راستای اهداف خویش یعنی هدایت، تربیت و تأمین سعادت دنیوی انسانها، به تبیین خطوط اساسی زندگی بشر براساس سنت های ثابت و غیر قابل تغییر الهی پرداخته است؛ سنت هایی که از ابتدای حیات بشر همواره ترسیم کننده سرنوشت آن بوده و تا قیامت نیز ادامه خواهد داشت.
به عنوان نمونه ؛ قرآن کریم در آیات متعددی از قطعیت سقوط فرهنگ ها، تمدن ها و نظام های بشری بحث می کند و این تغییر و تحول در میان زندگی امت ها را یکی از سنت های مهم و غیر قابل تخلف دستگاه حکیمانه خلقت تلقی می کند: «قد خلت من قبلکم سنن فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المکذبین . هذا بیان للناس و هدی و موعظه للمتقین . ولاتهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین...؛ پیش از شما سنت هایی وجود داشت پس در روی زمین گردش کنید و بنگرید سرانجام تکذیب کنندگان آیات خدا چگونه بوده است این بیانی است برای عموم مردم و هدایت و اندرزی است برای تقوا پیشگان و شما ای ایمان آوردگان سست نشوید و اندوهگین مگردید که شما برترید اگر به راستی ایمان داشته باشید...» (آل عمران، آیه 137 تا 139)
بررسی آیه فوق این واقعیت را نمایان می سازد که علت انحطاط تمدن ها دوری و فاصله گرفتن آنها از خداوند و تعالیم پیامبران الهی بوده است، این آیه ضمن عبرت آموزی به مسلمانان، به آنها امید می دهد که در صورت حفظ ایمان به خداوند و حرکت در مسیر هدایت الهی نه تنها دچار انحطاط نمی شوند، بلکه برتری و پیروزی از آن آنهاست.
براساس یکی دیگر از سنت های الهی، بین دگرگونی های اجتماعی با تحولات و تغییرات درونی جامعه و مردم همبستگی عمیق وجود دارد، طبق این ضابطه الهی تنها دگرگونی و تحول فکری و عقیدتی و رفتاری و اخلاقی مطلوب و یا نامطلوب، یک قوم و یک جامعه و ملت است که می تواند زمینه پرداز و علت دگرگونی ها و تغییرات تکامل یا ارتجاعی در ابعاد و جوانب مختلف حیات آن قوم و نسل جامعه باشد: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم ؛ خداوند سرنوشت هیچ قوم و جامعه ای را دگرگون نخواهد ساخت مگر زمانی که خود آن جامعه حالشان را از درون دگرگون سازند» (رعد، آیه 11)
به طور خلاصه از دیدگاه اسلامی و با بررسی سرنوشت تمدن هایی که دچار فروپاشی و انحطاط شده اند، می توان به این جمع بندی دست یافت که مهمترین عامل سقوط تمدن ها عبارتند از:
1- بشری بودن آنان و عدم ارتباط با تعالیم الهی.
2- انحراف و انقطاع از تعالیم اصیل الهی .
و اگر تمدنی از دو خصوصیت فوق مبرا باشد یعنی اولا بر پایه تعالیم اصیل الهی شکل گرفته باشد و ثانیا به صورت مستمر در این راه باقی بماند، به هیچ وجه زوال و نابودی در آن راه ندارد. زیرا هر امری که صبغه الهی داشته باشد، جاودانی است: «ولو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض ولکن کذبوا فأخذناهم بما کانوا یکسبون؛ اگر مردم آبادی ها ایمان می آوردند و راه توحید و تقوا را پیش می گرفتند، بی تردید برای آنها برکت هایی از آسمان و زمین می گشودیم اما آنان راه تکذیب و انکار لجوجانه حق را در پیش گرفتند پس به خاطر کارهایی که انجام دادند آنان را مؤاخذه کردیم» (اعراف، آیه 96)
و همچنین در آیه ای دیگر می فرماید: «و ألو استقاموا علی الطریقه لأسقیناهم ماءا غدقا؛ و اگر اینان راه مستقیم توحید و تقوا را ادامه دهند ما اینان را از روزی و نعمت های فراوان سیراب می سازیم» (جن، آیه 16)
چهارم - بالاخره در خصوص حادثه یازده سپتامبر و ذکر آن در قرآن می توان چنین گفت: این که آیه خاصی درباره این موضوع در قرآن وجود داشته باشد مانند پیش بینی پیروزی لشکر روم (به عنوان اهل کتاب) بر لشکر ایران (به عنوان مشرکان) که در آیات ابتدای سوره روم آمده و درست در چند سال بعد از ظهور اسلام به حقیقت پیوست، چنین آیه ای در این زمینه وجود ندارد و آیه 109 سوره توبه را که برخی افراد ناشناخته شایع کرده اند نه تنها درباره موضوعی کلی است و بسیاری از حوادث فردی و اجتماعی بشر از ابتدای خلقت تا پایان آن را شامل می شود، بلکه در جزئیات مانند تعداد طبقات برج های دوقلوی مرکز تجارت جهان آمریکا و نام خیابان و... هیچ گونه مطابقتی ندارد. اما اگر منظور مطابقت برخی آیات قرآن - که بیانگر سنت های ثابت الهی در مورد ظهور و سقوط تمدن های بشری است [ر.ک: ظهور و سقوط تمدن ها از دیدگاه قرآن، علی کرمی، نشر مرتضی قم]
با این حادثه و سایر واقعیاتی که در جامعه آمریکا مشاهده می نماییم [ر.ک: عصر امام خمینی، احمد رضا حاجتی، بوستان کتاب قم - آمریکا پیشتاز انحطاط، روژه گارودی] و همه حاکی از زوال این تمدن منحوس است، بله می توان بر اساس آیات متعدد افول و انحطاط حتمی آمریکا را پیش بینی نمود که حادثه 11 سپتامبر تنها مصداق کوچکی از آن است.

 ناشر : www.askquran.ir | www.loghman.info | www.tebyan.net
منابع :
www.askquran.ir
www.loghman.info
www.tebyan.net

 

"اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم"

 

کپی+ذکر منبع+ذکر یک صلوات=حلال

 

"ما را هم به دوستان خود معرفی کنید..."

آدرس کانال های ما در بله،سروش و آپارات:

 

http://ble.ir/mostafichamran

sapp.ir/mostafichamran

aparat.com/mostafichamran

 

"یا علی"

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علیرضا احمدخانلو

چهره واقعی آمریکا/.../علیرضا احمدخانلو

"بسم الله الرحمن الرحیم"

 

#قهرمان_من

 

آمریکا چگونه عمل میکند؟

درست یا غلط؟؟

با روی خوش یا روی بد؟؟

با زیبایی یا چیز های دیگر؟؟

 

انتخاب با توست...!!

 

 

 

 

 

"اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم"

 

کپی+ذکر منبع=حلال

 

لطفا نظرات خود را نسبت به این پویش بنویسید...

ممنونم.


 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علیرضا احمدخانلو